יום ד', יז’ בשבט תשע”ט
דף הבית גלריה למידה בחירום חדר מורים יצירת קשר

פרויקט הקמת פינת החי ליווה תהליך בו הילדים לא רק נחשפו לבעלי חיים ויצרו עמם קשר, אלא גם הוזמנו למעורבות מלאה של תהליך יזמי החל מהשלב הראשוני ועד מעורבות פעילה בגידול החיות ובאחריות עליהן. הילדים שהשתתפו בפרוייקט נבחרו מתוך כל תלמידי בית הספר לפי חוות דעת מחנכת, מנהלת ויועצת וחולקו למספר קבוצות גיל שהיו אחראיות על הקמת פינת החי ועל הטיפול בבעלי החיים בשנה הראשונה להקמת הפרוייקט בבית הספר. בעלי החיים שהשתתפו הם: ארנבונים, אוגרים, שרקנים ותוכים (כאשר בעתיד התוכנית היא להרחיב את פינת החי גם לבעלי חיים נוספים כגון זוחלים). התלמידים היו שותפים מלאים לתהליך שכולל: 1. תכנון והקמה של חדר בעלי חיים ופינת חי, בחירה של בעלי החיים שיגיעו לבית הספר. 2. הכנה לקראת בואם של בעלי החיים לפינת החי החדשה. 3. קבלת בעלי החיים החדשים והשכנתם בפינת החי. 4. טיפול יומיומי בבעלי החיים. 5. הכנת עבודה דידקטית על התהליך או חלק מהפרוייקט לפי בחירתם. א. שלב התכנון והבניה: הילדים צפו בסרטונים על בעלי חיים שונים בטבע ובשבי והוזמנו לחשוב, לדמיין ולצייר את פינת החי הצפויה, תוך דגש על מה הם חושבים שבעלי החיים צריכים בביתם החדש. לפיכך, כבר בשלב ראשוני זה החל הקשר עם עולמם הרגשי: למעשה הם ביטאו את הצרכים, החסכים והמשאלות שלהם עצמם דרך ההשלכה שהם עשו על הצרכים של בעלי החיים. לאחר מכן, בזמן ההתארגנות בחדר בעלי החיים ובניית פינת החי, הילדים שותפו בהתאם ליכולתם. יש להדגיש כי בשלב זה התלמידים נדרשו לגלות סבלנות והתמדה למען פרוייקט עתידי ולעזור בתכנונו ובהקמתו,תוך כדי למידה פעילה על עולם החי. ב. שלב ההכנה לבואם של בעלי החיים: נערך לאחר קביעת מיקום חדר בעלי החיים ובהמשך בסיום הבניה של פינת החי. הפגישות בשלב זה כללו למידה על תנאי המחיה, אופן הטיפול וסוגי המזון המתאימים לכל חיה, חשיבה משותפת עם הילדים כיצד יש להתנהג עם בעלי החיים ומהי התנהגות הולמת ומהי התנהגות בלתי מתאימה, ועיצוב כללי ההתנהגות בפינת החי. ג. קבלת החיות החדשות: הילדים קיבלו את בעלי החיים שהגיעו לחדר בעלי החיים ובהמשך לפינת החי לאחר סיום הבניה. בשלב זה נערכה התארגנות של הילדים עבור האחר: הם הכינו את הכלובים משלב הניקיון, הכנת בתים ועזרים שונים עבור בעלי החיים ועד שלב הבאתם והכנסתם למקום המחייה החדש. ד. אחריות שוטפת על הטיפול היומיומי בחיות: לאחר פתיחת חדר בעלי החיים ובהמשך פינת החי, הילדים בליווי הצוות, לקחו על עצמם את האחריות להאכלת בעלי החיים ולטיפול השוטף בהם. כמו כן, מתקיימים דיונים שונים שעוסקים בנושאים הקשורים למתרחש בפינת החי ולבעלי החיים. שלב זה כולל חשיבה לגבי התנהגות בעלי החיים ורגשותיהם, זמן ליטוף, הרגלה והאכלה של בעלי החיים תוך עידוד יצירת הקשר הרגשי איתם, צפייה בהתנהגויות והתרחשויות שונות בין בעלי החיים (כגון: רבייה, גידול צאצאים, תוקפנות, מחלות, תלותיות מול עצמאות, יחסי כוחות, שיתוף פעולה, בדידות מול חברות, גודל פיזי, פחד מול ביטחון ועוד), תכנים אלו אלו מדוברים ומקושרים להמשך טיפול נאות בעצמי, באחרים, בבעלי החיים ובפינת החי. כיום, בבית ספרנו פינת חי אשר פתוחה לכלל תלמידי בית הספר, והתלמידים זוכים בה לחוויה שונה, מאתגרת ומעצימה הכוללת קבלה ללא תנאי, מקום בטוח, עיבוד של תכנים אישיים, חיזוק ושיפור הדימוי העצמי, פיתוח קשרים בינאישיים וחברתיים, רכישת ידע וכלים מעשיים, הארכת טווח הקשב והריכוז ועוד. הפעילויות השונות בפינת החי כוללות: טיפולים רגשיים פרטניים וקבוצתיים, מפגשי חוויה והיכרות עם עולם החי, נאמני פינת החי ועוד. מתוך האמונה שלמערכת החינוך תפקיד חשוב בפיתוח אישיות בריאה אצל הילד ומניסיוננו מהמפגש הישיר עם בעלי החיים, ומהאינטראקציה בין הילדים לבין עצמם ובין הילדים לבעלי החיים, ניתן לראות בבירור שהילדים מקבלים בפינה צרכים שהיו זקוקים להם, העצמה חיובית וכן גם נפתחים עבורם בין היתר ערוצים חדשים של הוכחה עצמית כגון שליטה, הנהגה חיובית, התייחסות חיובית לזולת וכן פיתוח וחיזוק מיומנויות שונות.

 
 
הודעות ועדכונים
גלישה בטוחה ברשת
מידע שימושי
מרחבי כיתות
פורום כיתות
גלריה
למידה בשעת חירום