יום ד', יז’ בשבט תשע”ט
דף הבית גלריה למידה בחירום חדר מורים יצירת קשר

תוכנית הטיפול ניתנת בגוונים כחלק מהמענה ההוליסטי שניתן במסגרת בית הספר. בית הספר שם לו לדגל את שילוב התחומים: הפדגוגי, ההתנהגותי והריגשי. ילדי בית הספר הינם ילדים עם הפרעות התנהגות על רקע רגשי, ולצורך הרחבת הפניות והיכולת של ילדי בית הספר להתמקד בלמידה ובשיפור ההתנהגות נדרש מתן מענה רגשי מותאם והולם עבורם. מנסיוננו למדנו עד כמה הקשבה לעולמו הפנימי של הילד מסייעת לו, הן בחדר הטיפולים והן במרחב הבית ספרי. למעשה, השפה הבית ספרית הינה שפה חינוכית-טיפולית. התוכנית הטיפולית מלווה את הילדים בתהליך הרגשי שלהם, ומנסה להתבונן יחד איתם פנימה, אל עולמם הפנימי, אל עבר המציאות הפנימית שפעמים רבות הפער והקושי לחבר בינה לבין המציאות החיצונית הוא שמקשה עליהם להתמודד עם החיים שבחוץ ולעמוד בדרישות החברה. התוכנית הטיפולית הינה תוכנית אישית המורכבת ממגוון כלים המצויים בסל הטיפולי. התוכנית הטיפולית מורכבת מטיפולים פרטניים, טיפולים קבוצתיים ומתרפיות כיתתיות. בחדר הטיפולים יתקיימו הטיפולים הפרטניים והקבוצתים (קבוצות קטנות). התרפיה הכיתתית תתקיים במרחב הכיתתי יחד עם הצוות החינוכי של הכיתה. בחדר הטיפולים נהיה עם הילדים, נראה אותם, נקשיב להם ועוד. כמו שאנחנו כמבוגרים כמהים כל כך לרגעים האלו שמישהו יסתכל לנו בעיניים ובמבט שלו נרגיש שהוא רואה אותנו ומבין אותנו, ככה אנחנו המטפלים ננסה להיות עבורם. להסתכל עליהם כמו שהם, בלי ביקורת, בלי שיפוט, נכיל אותם, נאהב אותם, ובהתקיים התנאים הבסיסייים האלו יגדל הסיכוי שהם יפתחו אלינו, יאפשרו לנו להתקרב אליהם, ישתפו אותנו ברגשותיהם וביחד נעבור תהליך רגשי-פנימי עם תובנות שיסייעו להם להרגיש טוב יותר ומכאן גם להתנהג טוב יותר ולהיות פנויים יותר ללמידה. למעשה חדר הטיפולים הוא מעין חוף מבטחים עבור כל ילד מילדי בית הספר, שעה טיפולית קבועה, שמורה ומוגנת מכל הפרעה. שעה שמייצרת עבורם תחושת ביטחון שמאפשרת להם לעבור את התהליך הרגשי. בחדר הטיפולים כל מטפל יעשה שימוש במומחיות שלו מתחום ההבעה ויצירה. בבית הספר יש מטפלים מתחומים שונים: טיפול בתנועה, טיפול באומנות, טיפול בבעלי חיים וטיפול בגינון. המשותף לכל התחומים האלו הינו הפן האקספרסיבי, הביטוי היצירה. הכלים האומנותיים שלנו התנועה והיצירה הם דרך עבורם לתת ביטוי, לפרוק, הם דרך ללמד אותם לווסת, הם מקום למפגש אנושי עם האחר (המטפל) והם החוט המקשר לדיבור, לשיתוף ולעבודה הרגשית המילולית. תמיד אצלנו הדיבור הוא חלק בלתי נפרד מהגוף ומהיצירה. אצל כולנו המרחב המשחקי שמתקיים בחדר דרך היצירה, הוא מרחב הביניים בו נוצר הקשר הטיפולי, הוא מרחב הדמדומים בין המציאות החיצונית והמציאות הפנימית - המרחב בו מתרחש הטיפול. מאחורי כל היצרים של הילדים יש יצירתיות אדירה. אנו כמטפלים עוזרים לילדים למצוא חלופה, במקום לתת אגרוף אפשר לחבוט בשק איגרוף, במקום לקלל אפשר ליצור, במקום להחזיק את כל הרגשות הכלואים בפנים ולאגור זעם אפשר לנוע, לצייר, לטפל בגינה, בארגז החול או בבעלי חיים. דרך היצירה שלהם נוכל לגעת בילדים וברגשותיהם. בנוסף, כל ילד מקבל שעה של תרפיה כיתתית שמתקיימת בכל כיתה מכיתות בית הספר. התרפיה הכיתתית הינה מודל ייחודי שמתקיים בבית הספר. מודל התרפיה הכיתתית בבית הספר מושתת על שניים: שעה של תרפיה כיתתית במרחב הכיתתי בה שותפים: צוות הכיתה, המטפלת והתלמידים. שעה של עיבוד התרפיה בה נוכחים המטפל וצוות הכיתה. מטרת התרפיה הכיתתית ועיבוד התרפיה להוות עוגן שבועי עבור הצוות ועבור התלמידים שיוכלו לנקז אליו את המידע והתהליכים שעוברים על הכיתה, על הילדים ועל הצוות ודרכו ניתן יהיה ללמוד, לשפר ולהתבונן על התהליך הכיתתי. המשימה בתרפיה הכיתתית היא ייחודית ואחרת מהעבודה הטיפולית בחדר הטיפולים. אם בטיפול הפרטני חדר הטיפולים הוא המרחב האישי והפנימי של הילד, התרפיה הכיתתית מפגישה את עולמו הפנימי של הילד עם העולם החיצוני: הכיתה. העבודה בתרפיה הכיתתית תחבר את הצרכים, הרצונות והתפקידים של כל ילד עם היותו חלק מקבוצה. התרפיה הכיתתית מתקיימת כמו "שיעור טיפולי" – מחד, יחולו עליה כללי ההתנהגות הנהוגים בשיעורים בהתאמות הנדרשות, מאידך יחולו עליה כללים הלקוחים מעולם הטיפול והשפה הטיפולית. למשל, דלת הכיתה תסגר בצורה טקסית, ללא מפריע, אף אחד מלבד תלמידי הכיתה והצוות הקבוע אינו רשאי לקחת חלק בטיפול וכו'. בשעת עיבוד התרפיה אנו דנים במפגש, מתבוננים על התהליך הקבוצתי ויוצרים הבנה מחודשת על התלמידים, על השיח הקבוצתי ועל הקשרים הבין אישיים שבין המורות לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. פעמים רבות דרך העיבוד מתאפשר לצוות להסתכל בדרך אחרת על תלמיד, להקשיב לו ממקום אחר או לחלופין להבין את מה שקורה בכיתה בצורה אחרת ממה שהבין אותה עד כה. מודל התרפיה הכיתתית מלווה את בית הספר מאז הקמתו ומהווה מודל מוצלח וייחודי הנוהג בבית הספר ומסייע לילדי בית הספר להתפתח ולהתקדם בהיותם חלק מקבוצה בתוך המרחב הכיתתי.

 
 
הודעות ועדכונים
גלישה בטוחה ברשת
מידע שימושי
מרחבי כיתות
פורום כיתות
גלריה
למידה בשעת חירום